skip to Main Content

Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης,( ΒΟΑΚ) ανήκει στο πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας κατά το μεγαλύτερο μέρος του, ειδικότερα από τον ανισόπεδο κόμβο  των Μουρνιώνστα Χανιά, μέχρι και τον ανισόπεδο κόμβο του Καρτερού στο Ηράκλειο. Ο ΒΟΑΚ από το Καστέλι Κισάμου, έως και το αεροδρόμιο Σητείας έχει μήκος 310 χιλιομέτρων.

Η κατασκευή του ΒΟΑΚ εκκινεί την περίοδο 1967 – 1972 με δίιχνη διατομή πλάτους οδοστρώματος 12,50 μέτρων στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και στενότερων στα υπόλοιπα τμήματα. Μετά τον χαρακτηρισμό του άξονα ως οδού ταχείας κυκλοφορίας και την ένταξη του στα διευρωπαϊκά δίκτυα, συγχρηματοδοτήθηκε η βελτίωση και αναβάθμιση διαφόρων τμημάτων του. Οι βελτιώσεις πάτησαν βασικά στην αρχική χάραξη.

Υπολείπονται τμήματα συνολικού μήκους 138,75 χιλιομέτρων με διατομή αυτοκινητοδρόμου στον άξονα Χανιά – ‘Αγιος Νικόλαος και 46,00 χιλόμετρα με διατομή απλού κλάδου στο τμήμα Καλό Χωριό – Σητεία & Καστέλι Κισάμου, δηλαδή συνολικό μήκος 184,75 χιλιόμετρα του οποίου η δαπάνη εκτιμάται πάνω από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ μαζί με τις απαλλοτριώσεις.

Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης Α.Ε.  δημοπράτησε πρόσφατα την μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για τον ΒΟΑΚ. Η μελέτη θα χωροθετήσει όλο τον άξονα γεωγραφικά, θα ιεραρχήσει την σκοπιμότητα και αναγκαιότητα των επί μέρους τμημάτων, με βάση αντικειμενικές παραμέτρους, όπως ο τωρινός αλλά και αναμενόμενος μελλοντικά κυκλοφοριακός φόρτος, στατιστικά ατυχημάτων, επιδιωκόμενη χρονοαπόσταση μεταξύ βασικών προορισμών, όπως αεροδρόμια-λιμάνια, κλπ., ταχύτητες κυκλοφορίας, κ.α. και θα προσδιορίσει το απαιτούμενο κόστος τόσο για την κατασκευή του άξονα συνολικά, όσο και σε επί μέρους τμήματά του.  Μέσα από την μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού, θα προκύψουν οι βασικές προτεραιότητες, με τις αντίστοιχες δαπάνες τους, αλλά και η εξέταση διαφόρων δυνατοτήτων χρηματοδοτήσεων μέσα από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ή άλλες μεθόδους κατασκευής.

Back To Top