Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης,( ΒΟΑΚ) ανήκει στο πρωτεύον εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας κατά το μεγαλύτερο μέρος του, ειδικότερα από τον ανισόπεδο κόμβο των Μουρνιών στα Χανιά, μέχρι και τον ανισόπεδο κόμβο του Καρτερού στο Ηράκλειο.
Συνολικά ο ΒΟΑΚ από το Καστέλι Κισάμου, έως και το αεροδρόμιο Σητείας έχει μήκος 310 χιλιομέτρων.
Η κατασκευή του ΒΟΑΚ εκκινεί την περίοδο 1967 – 1972 με δίιχνη διατομή πλάτους οδοστρώματος 12,50 μέτρων στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο και στενότερων στα υπόλοιπα τμήματα. Μετά τον χαρακτηρισμό του άξονα ως οδού ταχείας κυκλοφορίας και την ένταξη του στα διευρωπαϊκά δίκτυα, συγχρηματοδοτήθηκε η βελτίωση και αναβάθμιση διαφόρων τμημάτων του. Οι βελτιώσεις πάτησαν βασικά στην αρχική χάραξη.
Υπολείπονται τμήματα συνολικού μήκους 138,75 χιλιομέτρων με διατομή αυτοκινητοδρόμου στον άξονα Χανιά – ‘Αγιος Νικόλαος και 46,00 χιλόμετρα με διατομή απλού κλάδου στο τμήμα Καλό Χωριό – Σητεία & Καστέλι Κισάμου, δηλαδή συνολικό μήκος 184,75 χιλιόμετρα του οποίου η δαπάνη εκτιμάται πάνω από 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ μαζί με τις απαλλοτριώσεις.
Με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέθεσε στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης να προχωρήσει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την εξεύρεση μίας Αρχικής Τεχνικής Λύσης κατ’ αρχήν από τα Χανιά μέχρι την Χερσόνησο Ηρακλείου και στην συνέχεια, μετά από ομόφωνο αίτημα όλων των φορέων (Περιφέρειας, Δήμων, κλπ) και την αποδοχή του από τον Πρωθυπουργό στο Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο, μέχρι τον Άγιο Νικόλαο. Σκοπός ήταν να καταστεί δυνατή η έναρξη συζητήσεων για την εξεύρεση των αναγκαίων χρηματοδοτικών πόρων και η διενέργεια διεθνούς διαγωνισμού για την προεπιλογή των υποψηφίων παραχωρησιούχων και την έναρξη του ανταγωνιστικού διαλόγου.
Ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης με ομόφωνες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του προχώρησε τη διαδικασία αξιοποιώντας αρχικά εν ενεργεία σύμβαση τεχνικού συμβούλου και στη συνέχεια αναθέτοντας μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, σύμφωνα με το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, σε μελετητική εταιρεία να προχωρήσει άμεσα στις διαδικασίες. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Α.Κ.Α.Ε. με ομόφωνη απόφασή του απεδέχθη το τελικό αποτέλεσμα, που έχει τίτλο «Αρχική Τεχνική Λύση Αναβάθμισης του ΒΟΑΚ σε αυτοκινητόδρομο από Χανιά (Σούδα) έως Άγιο Νικόλαο)» Τμήμα «Ηράκλειο – ‘Αγιος Νικόλαος».
Ακολούθως παρατίθεται η πρώτη παρουσίαση της Τεχνικής Λύσης, όπως αυτή συζητήθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Α.Κ.Α.Ε.
https://drive.google.com/file/d/1Z3ZdAUM2mVizt5zU14xGF1z0HS0J1Azs/view?usp=sharing